Minat atau cinta terhadap profesion
- Satu
kemestian.
- Ikhlas dalam
menjalankan tugas.
- Daya tahan
yang tinggi hadapi cabaran
- Hindar dari kecewa dan putus asa.
- Proses P & P akan menyeronokkan.
- Meningkatkan minat murid.
Mahir dalam bidangnya
- Mengemaskini
pengetahuan
- Melalui
pembacaan, perbincangan
dengan guru
berpengalaman, hadiri kursus,
seminar dll.
Bijak mengurus P & P (efisyen)
- Banyak ruang
untuk guru mengajar.
- Tiada stres.
Mengajar dengan berkesan
- Libatkan diri
dengan aktiviti yang
berkaitan
dengan murid dan rakan setugas.
- Bukan
pemerhati yang pasif atau
penyibuk yang
tidak membantu sebarang tugas.
Menunjukkan sikap yang baik dan positif
- Menjadi idola atau model untuk dicontohi.
- Murid tak mahu guru ada mood yang tidak baik.
- Ahli Falsafah
Perancis “Keputusan yang
paling baik
dibuat oleh seseorang setiap
hari ialah
keputusan untuk memiliki
mood yang
baik pada hari itu”
Wujudkan pengurusan kelas yang berjaya
- Mulai urus kelas pada hari pertama masuk ke kelas.
- Adil, tegas
serta konsisten dalam usaha mendidik
murid.
- Elak buat
peraturan yang tidak mampu dilakukan.
Merancang waktu mengajar
- Perkara yang
perlu dipelajari murid
- Pengajaran
lebih berkesan melalui
latihan atau
aktiviti yang praktikal (sesuai)
- Merancang
masa mengajar supaya tidak
kesuntukan masa pada akhir tahun.
Mengekalkan hubungan yang baik
- Bekerjasama
dengan rakan guru dan murid
- Kemahiran ini
perlu ada dan sangat penting.
Komunikasi yang berkesan
- Mahir untuk
menyampaikan idea atau
maklumat dengan jelas dan mudah difahami
terutama murid.
- Murid tidak
faham isi pengajaran kerana
guru tidak
mahir untuk sampaikan maklumat
dengan jelas.
- Buat rumusan
dan garis panduan yang tidak mengelirukan.
Memiliki kemahiran untuk bertanya
- Kemuka
soalan – alat pengajaran yang sangat
penting.
- Sesi soal
jawab lahirkan fikiran yang produktif.
- Soalan
secara umum dan individu. Kemukakan
soalan terlebih dahulu
sebelum
panggil nama – peluang untuk berfikir.
Memiliki berbagai teknik atau kaedah
mengajar
- Menarik minat murid terhadap P & P
- Cabaran
guru hadapi pelbagai tahap kebolehan
dan keupayaan.
- pelbagai
perwatakan dan kerenah.
Membina kejayaan murid
-
Apa sahaja penglibatan murid.
- Menyediakan
tugasan / soalan yang
membantu
murid berjaya.
Memiliki harapan yang tinggi
- Tidak mudah putus asa.
- Jika murid
negatif- usaha atasi
masalah,
bukan menerima saja keadaan
itu tanpa
usaha untuk membaikinya.
Mewujudkan suasana yang selesa
- Tidak
mewujudkan kelas yang
“menggerunkan” seperti ketika berada dalam
“rumah hantu”.
- Kelas ceria
membantu pengajaran yang
berkesan.
- Tak perlu
hias hingga menjadi hotel
mewah
bertaraf lima bintang, memadai
kelas yang
simple tetapi selesa.
Mengamalkan kelonggaran
- Peka dan
prihatin terhadap kehendak atau
perasaan murid.
- Janganlah
kelonggaran sampai keterlaluan
(ambil kesempatan).
- Pepatah Inggeris “The flexible shall not be bent out of shape”.
No comments:
Post a Comment