Monday 9 July 2012

Mencari makna hidup.....


Actually, buku ni dah lama aku beli..tapi x sempat baca dek seribu satu kekangan yang tak putus-putus datang menjenguk .



               Puas rasanya bila habis baca buku ni....aku termenung sejenak mengenangkan bagaimana penulis buku ni beria-ia cuba untuk berkongsi dengan pembacanya bagaimana kita nak meraikan makna hidup kita yang sebenarnya..

              Banyak peristiwa yang berlaku di sekeliling aku saban hari. Ada yang kecil dan ada yang besar. Namun, sejauh mana aku memanfaatkan peristiwa itu bagi mempelajari sesuatu mengenai kehidupan?

            Sejauh mana aku menggunakan pengalaman orang lain itu sebagai sempadan. Sejauh mana aku mempelajari hikmah di sebalik semua peristiwa di sekeliling yang ditunjukkan Tuhan.

         
           Mencari Makna Hidup adalah kompilasi kisah-kisah kehidupan. Ia memberikan ruang bagi aku mempelajari makna kehidupan daripada pengalaman orang lain. Walaupun pengalaman itu dilalui oleh sehina-hina manusia hingga sehebat-hebat maharaja, semuanya mampu memberikan pelajaran dan hikmah berharga bagi aku. Lebih penting lagi, bagaimana aku dapat memanfaatkan hikmah itu untuk diterjemahkan kepada pelan tindakan dalam mendepani masa hadapan.


          Insyaalah..aku akan cuba mengambil semua hikmah di sebalik kisah-kisah inspirasi yang penuh bermakna ini sebagai landasan bagi sebuah kehidupan yang lebih bermakna dan bahagia.

No comments:

Post a Comment