Thursday 12 July 2012

Secubit halwa penawar jiwa.......



Ni satu lagi buku yang aku dah abis baca...actually dah 3 round aku baca...bak kata penulis buku ni...ia benar-benar menyentuh, membelai dan menjernihkan jiwa...





                   Membaca buku ini seolah membaca buku cerita juga. Cerita-cerita pendeknya   membuatkan seolah-olah aku sendiri berada di dalam cerita tersebut.

aku paling tertarik sebuah kisah yang ada di dalam buku ini. Perihal seorang hamba Allah yang memiliki segala. Seorang yang kaya, genius, digilai ramai, pakar dalam ilmu sains dan agama. Malah dikurniakan isteri yang turut memiliki segala seperti beliau. Namun Allah telah menganugerahakn anak-anak yang cacat.

Response beliau apabila ditanya oleh orang lain ialah beliau sangat bersyukur. 

‘Tetapi Allah mengurniakan aku anak yang sedemikian, membuatkan aku beringat betapa Allah SWT itu lebih tinggi dan lebih berkuasa atas sesiapa sahaja. Setiap kali aku melihat anak-anakku, aku menyedari betapa aku hanya manusia, hamba kepada Allah SWT yang perkasa. Anak-anakku adalah peringatan kasih sayang Allah kepadaku. Aku rasa, Allah menghadirkan mereka dalam kehidupanku untuk menyelamatkan aku daripada takabbur dan memasukkan aku dalam syurga-Nya. Masakan aku tidak bersyukur?’

Jika hari ini kita rasa sombong dengan kurniaan, beringatlah. Sesungguhnya semuanya milik Allah. Kenapa pula kita menjadi orang yang sombong serta membangga-banggakan diri?

Jika hari ini kita diuji dengan kekurangan, bersyukurlah. Hakikatnya, orang yang sabar itu, dibalas oleh Allah dengan sesuatu yang tak mampu kita hitung. Dengan rahmat dan kasih-sayangnya, mudah-mudahan kita kembali kepada-Nya kelak dan dimasukkan kita ke dalam syurga yang kekal abadi.

           
      Tak rugi kita membacanya...bila dah abis baca rasa macam tak puas....sedar2 dah habis...itu yang membuatkan aku dah 3 round membacanya...

No comments:

Post a Comment