TIPS UNTUK GURU YANG MENGAJAR
KELAS HUJUNG....
(TEKNIK UNTUK PELAJAR RAJIN ANGKAT TANGAN)
Ada 2 jenis soalan:
(1) Soalan bagi menaikkan self-esteem pelajar. Di sini tanya soalan yang semua pelajar dapat jawab, macam, "Siapa mandi pagi tadi?"Ada 2 jenis soalan:
(2) Soalan bagi menguji kefahaman pelajar tentang mata pelajaran.
Gunakan soalan (jenis1) bagi memulakan kelas, supaya pelajar2 excited mahu angkat tangan.
Gunakan soalan (jenis 2) bagi menutup kelas...
(TEKNIK JANGAN KRITIK PELAJAR)
Kritikan adalah sama dengan teguran. Apabila guru menegur kelemahan pelajar, itu bermakna guru mengkritik pelajar itu. Kritikan guru menghasilkan kesan-kesan negatif ke atas emosi dan psikologi pelajar yang ditegur:
1. Kritikan menjatuhkan maruah pelajar, walaupun kritikan itu diucapkan secara empat mata.
2. Kritikan menyebabkan berlakunya kecederaan psikologi ke atas pelajar yang diktitik.
3. Pelajar yang dikritik di hadapan pelajar-pelajar lain berasa dirinya dimalukan.
4. Kritikan guru menyebabkan pelajar yang dikritik hilang rasa percaya-diri.
5. Kritikan guru menyebabkan timbulnya perasaan ragu-diri pada pelajar.
6. Pelajar yang dikritik akan membenci guru yang mengkritik.
Enam kesan negatif itu menyebabkan pelajar yang dikiritik mengalami apa yang disebut sebagai 'kecederaan psikologi'. Kesan kecederaan jenis ini boleh berkekalan selama hidup pelajar itu.
(TEKNIK MEMUJI CARA RASULULLAH S.A.W)
(a) Berikan pujian ke atas hasil kerja pelajar itu. Contoh: "Tulisan kamu sungguh kemas."
(b) Ucapkan pujian serta-merta, tidak ditangguh-tangguhkan.
(c) Ucapkan dengan kuat, supaya pelajar-pelajar lain yang berdekatan dapat mendengar kata-kata pujian itu....
(TEKNIK MEMUJI CARA RASULULLAH S.A.W)
Apabila memuji hasil kerja yang bermutu tinggi,
mulakan ayat pujian dengan kata-kata "Saya kagum dengan (sebut hasil kerja itu)...."
Contoh: "Saya kagum dengan kerajinan kamu menyiapkan kerja sekolah walaupun kamu baru sahaja masuk kelas ini."